Notat til Teknik- og Miljøudvalget (TMU) i Kalundborg Kommune. Indsendt af Sejerø Beboerforening, Ø-Udvalget for Sejerø og Nekselø og Sejerø Udviklingsforum.

Notat til Teknik- og Miljøudvalget (TMU) i Kalundborg Kommune. Indsendt af Sejerø Beboerforening, Ø-Udvalget for Sejerø og Nekselø og Sejerø Udviklingsforum.

Sejerø den 30. juli 2024.

Notat til Teknik- og Miljøudvalget (TMU) i Kalundborg Kommune.

Vi oplever i denne sommer en kulmination af forstyrrelser, planlagte som ikke-planlagte, af
færgedriften i Sejerøbugten. Derfor sendte vi en klage over overfartsledelsen til
Rederichef Christian Sabber. Vi modtog et svar, som ikke forholdt sig til vore
klagepunkter, men bakker op om de trufne dispositioner. En fornyet
henvendelse med en præcisering af klagepunkterne har vi ikke modtaget svar
på. Vi henvender os derfor med dette notat til medlemmerne af TMU som politisk
ansvarlige for forvaltningen af færgedriften i Sejerøbugten og håber på en stillingtagen på
TMU-mødet d. 8. august 2024.

  • Der har ikke på noget tidspunkt været information endsige dialog med Ø-udvalget
    på Sejerøbugtens øer forud for trufne dispositioner i den aktuelle højsæson. Det
    sker trods indgåede aftaler i Dialogforum (Udvalg i forvaltningens regi til drøftelse
    af færgesituationen) om det modsatte. Udeladelsen af kommunikation forhindrer
    enhver planlægning til imødegåelse af ændringerne. En liste over gener og
    omkostninger som følge heraf bliver meget lang, men nævnes kan det dog at
    håndværkere og servicevirksomheder (f.eks. IT & telefoni) ikke vil indgå
    tidsfastsatte aftaler med kunder på øerne med henvisning til ustabil færgedrift.
  • Løsninger kunne være fundet, f.eks. ved indsættelse af Nekseløfærgen som er
    vanlig procedure ved de situationer, hvor Sejerøfærgen af den ene eller anden
    grund ikke kan sejle, men det ønskede overfartsledelsen ikke. Ledige stillinger –
    og forpagtning af Sejerø-færgens cafeteria ligeså – kunne være slået op betids,
    men det blev de ikke, og det er de fortsat ikke.
  • Funktioner er blevet outsourcet. Funktioner som tidligere blev varetaget af
    besætningsmedlemmer, såsom udarbejdelsen af en vagtplan og overfartsledelse.
    En konsulentvirksomhed måtte opgive at lægge en vagtplan, og den lægges nu
    igen af et nu pensioneret besætningsmedlem, som en simpel forudsætning for, at
    Sejerøfærgen overhovedet kan bemande fartplanen. Og overfartsledelsen er efter
    vor klare overbevisning dysfunktionel, den mangler og søger end ikke
    forudsætninger for at forstå konsekvensen af de dispositioner, som træffes.
  • Situationen er helt uholdbar for Sejerø og Nekselø som lokalsamfund. Den
    aktuelle krise er desuden blot en kulmination af ustabil færgedrift med et meget
    stort antal aflysninger ( inklusiv aflysninger på grund af medarbejdermøder), som
    har stået på i mere end halvandet år. Henvendelser fra denne kreds, som
    repræsenterer et enigt lokalsamfund, er gentagne gange blevet mødt med
    argumenter, hvoraf nogle er ukorrekte andre er irrelevante. I intet tilfælde har man
    rettet ind i forhold til relevante henvendelser fra lokalsamfundet.

Igen bliver listen af fejlbehæftede og irrelevante undskyldninger meget lang, men
ét argument, vi gentagne gange er mødt med er, at de nye færger foreslået af
Kalundborgs Kommunale Forvaltning skulle løse alle problemer. Det mangler vi
helt at forstå logikken i.

Hvordan skal to færger, som
1) er næsten lige så store som den nuværende Sejerø-færge, men
2) har en langt mindre kapacitet, som
3) begge skal bemandes, som
4) har en meget omkostningstung leasing-finansiering, og som
5) bruger ca. 60% mere energi for at levere en kapacitet, som er sammenlignelig
med Sejerø-færgens nuværende kapacitet –
Hvordan skal det forslag dog løse noget problem i et rederi, hvor økonomien
allerede med den nuværende forvaltning er løbet helt løbsk (72% udgiftstigning på 3
år)?

Vi har fra Sejerøs side hele tiden efterlyst en konstruktiv dialog omkring færgedriften.
For at nå i smult vande igen med betjeningen af Sejerøbugtens 2 øer er det nu vores
opfattelse, at der skal genskabes en professionel overfartsledelse med rod i medlemmer
af besætningen. Denne overfartsledelse skal referere til en professionel bestyrelse med
repræsentation af såvel øboer som medlemmer af kommunalbestyrelsen.
Vi håber på et svar fra det politisk ansvarlige udvalg i Kalundborg Kommune, og vi håber
på, at repræsentanter fra TMU vil mødes med os, så vi kan få en relevant drøftelse af
færgedriftens nuværende problemer og søge en langsigtet løsning på disse.
Vi ser frem til at høre fra jer.
Sejerø Beboerforening ved Peter Rasmussen; M: rasmussen500@sol.dk
Ø-Udvalget for Sejerø og Nekselø ved Klaus Perkild; M: perkild.klaus@gmail.dk
Sejerø Udviklingsforum ved Jens Thomassen; M: jthomassen1@mac.com

240730 Notat til hjemmeside

OBS: Bilag i notatet ikke vedhæftet, grundet ref. til persondata.